Geschiedenis

Geschiedenis Internationaal Transportbedrijf Nic Brassé B.V.

In augustus 1962 begon Nic Brassé voor zichzelf, als eenmanszaak, nadat hij een REO kipper had gekocht, waarmee hij voor aannemer Van de Kreeke zou gaan rijden. Mijnheer van de Kreeke zei: “koop maar een wagen jongen. Ik heb werk voor jou”. En zo geschiedde: dag (en bijna nacht) rijden bij de aanleg van de A76 door Nuth langs ’t station richting Heerlen.

Begin 1972 kwam de eerste Scania in dienst waar het internationaal vervoer mee werd gestart, bij Gerlach in Kessenich (België). Men prefereerde daarvoor afzetbare laadbakken die in Duitsland als wisselcontainers gingen fungeren. In 1975 reden we met de kippers bij de bouw van een hal op het industrieterrein te Nuth. We kregen hier natuurlijk mee dat dit een hal was voor Heineken uit Den Bosch en dat ze van daaruit bier gingen vervoeren. De eerste stap in de distributie werd een feit en de eerste speciale vrachtwagen werd gekocht.

Rond deze tijd kwam Erik Muitjens in beeld die bij de heer Brassé in de vrachtwagen stapte op de markt in Nuth. Als jongetje van 11 liep Erik met de heer Brassé mee, hij was zo dol op vrachtwagens dat hij steeds bij de firma Brassé rondliep. Tussendoor ging hij naar de LTS en MTS. Spelenderwijs werden de Diploma`s behaald. Na Militaire dienst begon Erik als chauffeur en monteur bij Internationaal Transportbedrijf Nic Brassé b.v.. Bij de firma Brassé werd een afdeling sierbestrating opgestart. 

Nadat Erik de avondopleidingen HTS met goed gevolg had doorlopen en het vakdiploma nationaal en internationaal transport had behaald, werd in 1998 besloten dat Erik het bedrijf zou overnemen.

Rond deze tijd kwam Erik Muitjens in beeld die bij de heer Brassé in de vrachtwagen stapte op de markt in Nuth. Als jongetje van 11 liep Erik met de heer Brassé mee, hij was zo dol op vrachtwagens dat hij steeds bij de firma Brassé rondliep. Tussendoor ging hij naar de LTS en MTS. Spelenderwijs werden de Diploma`s behaald. Na Militaire dienst begon Erik als chauffeur en monteur bij Internationaal Transportbedrijf Nic Brassé b.v.. Bij de firma Brassé werd een afdeling sierbestrating opgestart. Nadat Erik de avondopleidingen HTS met goed gevolg had doorlopen en het vakdiploma nationaal en internationaal transport had behaald, werd in 1998 besloten dat Erik het bedrijf zou overnemen.

In mei 1999 was de overname een feit. Vanuit de oude locatie bij de Pingerweg werd er flink uitgebreid. Deze locatie werd al snel te klein. In het jaar 2003 werd de grond op het industrieterrein “de Horsel” aangekocht. Waarna in 2004 de nieuwe locatie werd gerealiseerd van Internationaal Transportbedrijf Nic Brassé b.v. en Steenplaza Nuth. Vanaf 2005 heeft deze nieuwbouw een enorme groei met zich meegebracht van zowel activiteiten als omzet.

Geschiedenis vd Kreeke Transport B.V.

Huib van de Kreeke schrijft op 28 oktober 1950 bij de Kamer van Koophandel te Heerlen de Aannemings- en handelsmaatschappij van de Kreeke NV in. Het begin van een mooie geschiedenis.

Het bedrijf vestigt zich in Stein. In de jaren vijftig kreeg de aanleg van wegen en waterwerken in Nederland een forse impuls. Het gemotoriseerde verkeer stelde volstrekt nieuwe eisen aan de wegen. Mechanisatie en schaalvergroting leidden tot nieuwe inzichten en vooruitgang in de wegenbouwtechniek.

De groei van het bedrijf vraagt om uitbreiding en daarom verhuist het bedrijf naar Nuth. Intussen werd in 1963 de onderneming BV Vervoers- en aannemingsmaatschappij Transpo-Nuth opgericht. 

Geschiedenis_1

In 1968 treedt de oudste zoon Aad in dienst, half 1972 start ook de andere zoon Mar als medewerker van Wegenbouw van de Kreeke en Transpo-Nuth.

Op 17 augustus 1972 overlijdt onze oprichter Huib van de Kreeke plotseling op 50 jarige leeftijd. Maar zijn inspirerende manier van werken en zijn aandacht voor de medemens zijn de basis geweest voor de verdere uitbouw van het bedrijf.
Onder de leiding van Jo Berger als algemeen directeur en de beide zonen als adj. directeurs, groeit het bedrijf verder. Diverse overnames, waaronder Interwegenbouw in 1986, geven een extra impuls. In 1996 treedt Wim Jonker toe als voorzitter van een driehoofdige directie: Aad en Mar van de Kreeke en Wim Jonker. Het bedrijf heeft zijn activiteiten verder verbreed en naast wegenbouw en transport, is ook leidingtechniek en bouw een volwaardige afdeling geworden. De specifieke knowhow en specialisaties heeft het bedrijf een sterke basis gegeven.

De groei van Transpo-Nuth heeft een grote impuls gekregen door de overname van de transportactiviteiten van OTM, het voormalig transportbedrijf van DSM.
Nadat in 2001 ook de transportactiviteiten van Schraven bv uit Sittard zijn overgenomen is het fundament klaar voor de activiteiten waardoor, de inmiddels in van de Kreeke Transport bv omgedoopte organisatie, sterk is geworden.
Veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid uiten zich in de certificatie voor Iso 9001/2000, het VCA** en het keurmerk Transport.
In 2005 wordt besloten dat de derde generatie intreedt in de persoon van Bas vd Kreeke, die het Wegenbouw en Bouwbedrijf wil overnemen. Transpo-Nuth, dat inmiddels was omgedoopt in van de Kreeke Transport, komt in handen van Mar vd Kreeke, die het bedrijf in 2009 aan Erik Muitjens verkoopt en samen verder gaan onder de oude bekende naam Transpo-Nuth BV.

Geschiedenis Meens Internationaal Transport B.V.

In 1939 besloot Hein Meens, toen 25 jaar, vanaf zijn ouderlijk huis gelegen aan de Hoogstraat in Nieuwenhagen, een eigen transportbedrijf te beginnen.
Het begon met één paard, een kar en een wagen. Slik, zand en vlees vanaf het slachthuis voor diverse slagerijen waren in die tijd de voornaamste producten die werden vervoerd.

In 1960 na eerst met zijn schoonbroer Harrie Smeets een Chevrolet kipper te hebben gekocht werd de eerste vrachtwagen met dieselmotor aangeschaft, een Mercedes met een laadvermogen van 4,75 ton. Eind 1960 besloot de toen 16 jarige zoon Jos ook in het bedrijf te stappen. Te jong om te rijden, ging hij mee als bijrijder om te helpen met laden en lossen.

Geschiedenis_2

Medio 1962 Behaalde Jos Meens zijn rijbewijs, werd de Mercedes ingeruild voor een DAF 1600 en ging Jos op de nieuwe auto rijden. In 1963 werd een tweede DAF aangeschaft en voor het einde van dat zelfde jaar volgde nog een derde DAF.

Harrie Meens werd chauffeur op de derde auto en zo reden ze alle drie op een DAF met Helo kipper. In 1969 kwam er nog een Mercedes 1413 met 8,25 Ton laadvermogen bij en vanaf dat moment loopt het transport van bieten als een rode draad door de transporthistorie van de Firma Meens. In 1979 verhuisde het bedrijf vanwege de te kleine behuizing naar een pand aan de Stenenbrug te Schaesberg. De eerste graafmachine werd in 1982 aangeschaft. In 1989, het bedrijf bezat inmiddels vijf vrachtauto’s en een graafmachine, deed de derde generatie Meens zijn intrede in het bedrijf namelijk Patrice Meens de zoon van Jos Meens. In 1991 stopte Harrie met de zaak en werd Patrice mede-eigenaar. Door de explosieve groei werd ook de locatie aan de Stenenbrug al snel weer te klein en werd in januari 1998 door de overname van een transportbedrijf aldaar gevestigd een terrein in Spekholzerheide te Kerkrade in gebruik genomen. Door deze stap werd ook de stap in het staal en klei transport gezet. Na in het begin moeilijke jaren voor Patrice zat er door het toeleggen en specialiseren op staaltransport toch al snel weer een stijgende lijn in.
In 2011, in volle economische crisis werd al snel duidelijk dat de basis te smal was en een soort vervoer te weinig ruimte gaf voor een gezonde bedrijfsvoering. Op 1 april van dat jaar werd de overname door Transpo-Nuth een feit, dat daarmee een nieuwe loot, (activiteit), aan de stam er bij kreeg.

Transpo-Nuth B.V.

Adres:
Economiestraat 3
Parkstad nr. 184
6361 KD Nuth

T +31(0) 455 241 574
F +31(0) 455 242 228

K.v.K. 14031634
BTW NL005108159B01

E info@transponuthbv.nl
E planning@transponuthbv.nl